فیروزه مدت های طولانی است که نمادی از ثروت و شایستگی در فرهنگ های باستانی است، اما جذابیت این سنگ قیمتی برجسته، هرگز به شدت زمان حال نبوده است. مهم نیست که فیروزه در کجا یافت می شود، فیروزه همیشه با ویژگی های قوی و مثبتی مانند خلوص و ویژگی شفا بخشی همراه است.

فیروزه در فرهنگ های باستانی متعددی دارای ارزش های برجسته ای بوده است، که آن را برای داشتن رنگ های پر طراوت و قدرت های معنوی بالا ستایش می کردند. امروزه، افسانه های اولیه موجود در مورد سنگ فیروزه به یک فهم عمومی از فیروزه تبدیل شده است، و این سنگ را به یکی از محبوب ترین سنگ ها و خوش رنگ ترین سنگ ها در جهان تبدیل کرده است.

فیروزه در فرهنگ بومیان آمریکایی

هنگامی که بومیان جنوب غربی آمریکایی سنگ فیروزه را یافتند، آنها در این سنگ آسمان آبی و گسترده ای را دیدند که در بیابان های مسکونی آنها گسترده شده بود.

سنگ فیروزه همچنین نمادی از آب حیات بخش و نوای سرسبزی زمینشان را برای آنها به ارمغان داشت.

به دلیل اتصال عمیق سنگ به جهان اطراف آنها، بومیان آمریکایی سنگ فیروزه را به عنوان یک نیروی محافظت کننده از خود و قبیله خود دیدند.

اعتقاد بر این بود که انرژی های مثبت بدست آمده از فیروزه، شیاطین را از آنها دور و انرژی آنها را خنثی می کند، خوشبختی را برای آنها به ارمغان می آورد و جریان افکار آزاد را در مصرف کننده این سنگ تقویت می کند.

آنها همچین معتقد بودند که حیوانات حک شده با سنگ فیروزه از قبر آنها محافظت میکند، سلحشوران قبایل سلاح خود را با مهره های فیروزه ای تزئین می کردند و سنگ فیروزه را به شدت در انواع طلسم ها و جواهرات خود مورد استفاده قرار می دادند.

آپاچی ها معتقد بودند که فیروزه دارای خاصیت های ضد سحر و جادو است، به همین دلیل ارزش زیادی برای این سنگ قائل بودند .آنها بر روی این سنگ، انواع طلسم ها، ورد ها را حکاکی کرده و بر خود آویز می کردند. اگر کسی در قبیله آنها این سنگ را به همراه نداشت، آنها او را به رسمیت نمی شناختند. یک باور عمومی وجود داشت و آن این بود که فیروزه و رنگین کمان با یکدیگر پیوند خورده اند. اگر بعد از طوفان رنگین کمانی ایجاد می شد، آنها زمین را برای یافتن سنگ فیروزه حفر می کردند.

فیروزه در تمدن های خاورمیانه و مدیترانه

فیروزه ابتدا در حدود 5000 سال پیش در مصر استخراج شد. کلئوپاترا مجموعه ای از جواهرات ساخته شده از این سنگ را نگه داری می کرد و استفاده از فیروزه در مقبره های افراد ثروتمند یک روند معمول بود، اما این کار در ترکیه، یونان و ایران گسترش بیشتری پیدا کرد.

پارس ها از سنگ فیروزه برای تزیین و ساخت السبه خود استفاده کردند و حتی گنبدهای کاخ هایشان را با فیروزه ای مزین نمودند.

سنگ فیروزه در بین پارس ها نمادی از بهشت است و آنها این سنگ با ارزش را در هر جنبه ای از زندگی خود استفاده کردند و ابزارهای خود را با آن آراستند.

امروزه ایران هنوز منبع اصلی عرضه سنگ فیروزه ای در جهان است. در یونان، نیز این سنگ از خلوص بالایی برخوردار است و توسط دختران مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیه، بر فیروزه نام دیگری نهاد و این گوهر را به از طریق جاده ابریشم به اروپا انتقال داد، گرچه نام ترکی فیروزه هرگز در تمدن های غربی اهمیت زیادی پیدا نکرد.

فیروزه در فرهنگ تبت

تبت یکی دیگر از ملت های فیروزه ای است و استفاده از دستبند و آویزهای فیروزه ای نیز در میان مردمان غیرنظامی و راهبان بودایی دیده می شود.

علاوه بر ارزش سنگ فیروزه به علت رنگ آسمانی آن، تبتی ها به دلیل تغییر تدریجی رنگ فیروزه از آبی به سبز نیز آن را ستایش می کنند و این موضوع را یکی از دلایل ارزش بالای این سنگ می دانند.

این تصور می شود که تبت ها استخراج سنگ فیروزه را همزمان با مصریان باستان آغاز کرده اند.

فیروزه به عنوان یک سنگ حفاظت کننده

نماد ها و فرهنگ های فیروزه ای بسیاری خطرات را پیش بینی کرده اند. برخی معتقدند سنگ های فیروزه ای می توانند با شکسته شدن به صاحبان شان هشدار دهند، مانند اتفاقی که برای فیروزه مرمر سبز رخ می دهد. تغییرات رنگ آن احتمالا هشدار دهنده بیماری است که در حال وقوع است. در یک افسانه آمده است، یک مرد فکر کرد که استخوانی در او شکسته است. اما بعد ها متوجه شد سنگ فیروزه موجود در خانه او شکسته شده و این شکسته شدن فیروزه به او هشداری برای آسیب رسیدن به بدنش را داده بود. همچنین برخی معتقد هستند که آویز کردن فیروزه به بدن حیوانات از آنها محافظت خواهد کرد. پس بر اساس اعتقادات بسیار می توان به این سنگ به عنوان یک سنگ محافظت کننده نگاه کرد.

استفاده از فیروزه در پوشش امروز

استفاده از فیروزه از روزهای اولیه تمدن بشر محبوبیت زیادی نداشته است، اما امروز، استفاده از سنگ فیروزه تبدیل به یک صنعت مد بسیار متنوع شده است و انسان ها هنوز معتقد هستند که این سنگ دارای خواص سودمندی است.

گفته می شود فیروزه برای باز کردن اندیشه، گشایش قلب و افزایش معنویت خواص فراوانی دارد. این سنگ یک گوهر شفا دهنده است. به عنوان یک هدیه، نشان دهنده آرزو های خوب، سلامتی و امید به رفاه در آینده برای گیرنده هدیه است.

برای خنثی کردن رنگ خیره کننده فیروزه، آن را با رنگ های سفید، طلایی و قرمز استفاده نمایید، اما لوازم خود را خیلی با رنگ ها گوناگون زننده نکنید.

فیروزه چشم نواز و بسیار حساس است. با اندکی اندیشیدن، شما نیز می توانید آرامش را از این سنگ جواهری قدیمی، تجربه کنید.

فیروزه به عنوان یک سنگ پر از امید

به هر صورتی که از فیروزه استفاده می کنید، چه به عنوان یک وسیله تزئینی و یا به صورت یک وسیله مقدس محافظ، و یا به صورت جواهرات مانند انگشتر فیروزه این را بدانید که سنگ فیروزه در همه جای دنیا بسیار گرامی است. سنگ آبی رنگ به همراه شادابی آسمان آفتابی همواره یکی از نشانه های امید بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *