فیروزه، تاریخ جذاب و بی نظیری دارد. این سنگ زیبا هزاران سال تخیل بشر را در سراسر جهان به تصرف خود در آورده است و درطول تاریخ افراد زیادی مانند خاندان عثمانی ها و گارلندها نسل ها در جست و جوی آن بوده اند. در آثار به جا مانده از تمدن کهن مصر و تعداد زیادی از آثار باستانی و گنجینه های پیدا شده به دست بشر، فیروزه حضور دارد. 

انگشتر فیروزه و سایر زیورآلات منقش به فیروزه، از قرن ها قبل یکی از مهم ترین کالاهای تجاری بوده و همیشه برای اهداف تشریفاتی و تزئینی از آن استفاده شده است. این سنگ ارزشمند مورد استقبال و استفاده بسیاری از مردم دنیا مانند قبایل بومی جنوب غربی آمریکا قرار گرفته است و زیبایی های هنری که این مردمان با آن انجام می دهند، از کاشی کاری های تزئینی گرفته تا جواهرات، علاوه بر نادر بودن و زیبایی آن محصولات ، آن هارا به آثاری هنرمندانه و باشکوه تبدیل می کند.

فیروزه چیست و از کجا می آید؟

 فرهنگ ها و مردمان مختلف در سراسر جهان هزاران سال است که فیروزه را بدست می آورند و از آن استفاده می کنند ، به همین دلیل جلوه های این ماده معدنی، در تاریخ و هنر سنتی و مدرن جوامع مختلف در آفریقا ، آسیا ، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی نمایان می شود.

شیمی دان ها این سنگ را با فرمول CuAl 6 (PO 4 ) 4 (OH) 8 • 4H 2 O ، با نام مس و فسفات آلومینیوم هیدراته می شناسند.

فیروزه با ترکیب پیچیده ای از آلومینیوم ، مس ، فسفر ، آب و سایر مواد محلی تشکیل می شود که ممکن است رنگ را تغییر داده یا ماتریس (سنگ میزبان) اضافه کند. فیروزه در ارتفاعات بین 3000 تا 8.500 فوت (914 تا 2،590 متر) و به طور معمول در آب و هوای خشک یافت می شود.  بنابراین تنها در مناطق خاصی از زمین امکان تشکیل و یافتن فیروزه وجود دارد. معادن فیروزه ی جنوب غربی ایالات متحده در این زمینه شهرت بالایی دارند مانند: Bisbee ، Lander Blue ، Number Eight یا Lone Mountain. با این حال ، مناطق دیگری از جهان ماند ایران ، تبت ، چین ، مصر و قزاقستان فیروزه ای با کیفیت بالا تولید می کنند.

درجه و دمای تشکیل سنگ، در ارزش کلی فیروزه تفاوت ایجاد می کند. مانند سایر سنگهای قیمتی ، فیروزه طبق معیارهایی از جمله درجه 4C – رنگ ، وضوح ، برش و وزن قیراط درجه بندی می شود  البته فاکتورهای دیگری نیزمانند مکان و منشاء آن نیز تاثیر دارد.

همانطور که گفته شد، فیروزه در مناطق خشک جهان شکل می گیرد و ایران، مصر ، شمال غربی چین ، مکزیک و قسمت جنوب غربی ایالات متحده به تولید فیروزه هایی با کیفیت بالا معروف هستند.

با وجود وفور ظاهری فیروزه ، سنگ های با کیفیت خیلی بالای آن در واقع کاملاً کمیاب هستند به طوری که در سالهای اخیر، بهترین و باکیفیت ترین نوع فیروزه، حتی از الماس باارزش تر تلقی شده است.

بیش از 90٪  از فیروزه موجود در بازار جهانی برای تقویت رنگ یا سنگ، سخت تر شده و روی آن فریندی انجام شده است. برخی از فیروزه های موجود در بازار اصلاً فیروزه نیستند، بلکه یک ماده تقلیدی و تقلبی است که رنگ شده تا مانند آن سنگ به نظر برسد. روانشناسی سنگ فیروزه به همین خاطر ما در جواهری خاص همیشه  هرکس که به دنبال خرید انگشتر فیروزه و جواهرات فیروزه ای باشد را تشویق می کنیم تا در این زمینه دقت کند و به همین خاطر می گوییم “اگر فیروزه خود را نمی شناسید، حتما فروشنده فیروزه خود را بشناسید.” 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *