در دین اسلام، کامل ترین دین و دین برگزیده الهی برای انسان، به تمامی ابعاد گوناگون زندگی انسان ها پرداخته شده و برای آن حکم و برنامه مشخص شده است. حتی برای زیورآلات مورد استفاده انسان نیز، دستورات و خواص زیادی مطرح شده است.

یکی از از سنگ هایی که در احادیث و روایات گوناگون به آن توجه ویژه ای شده است، سنگ عقیق و انگشترعقیق است. سنگ عقیق سنگی گرانبها است که از معروف ترین مدل های آن، می توان عقیق یمنی را نام برد. سنگ عقیق روشن است و بهترین رنگ های آن، رنگ های سرخ، زرد و سفید می باشند.

در ادامه به تعدادی از احادیث و روایات پیرامون عقیق و انگشتر عقیق می پردازیم.

حسین بن خالد می گوید که امام رضا(ع) از قول امام صادق(ع) نقل کرده اند که: «هرکس انگشتر عقیق به دست کند، فقیر و تهی دست نمی شود و سرانجامِ کارش، به بهترین حالت خواهد بود.»

از حسین بن مزید نقل است که می گوید امام صادق(ع) از پدرانشان و آن ها نیز از قول امام علی(ع) نقل کرده اند که :« انگشتر عقیق دستتان کنید تا خداوند به شما برکت دهد و از بلایا محفوظ شوید.»

در حدیث دیگری از قول امام باقر(ع) نقل شده که :«هرکس انگشتر عقیق دستش کند، تا هنگامی که انگشتر در دستش باشد، مدام نیکی و خوشی می بیند و پیوسته از جانب خداوند متعال محافظت خواهد شد.»

سلمان فارسی می گوید که یکروز پیغمبر(ص) به امیرالمومنین علی(ع) فرمود: ای علی در دست راستت انگشتری کن تا از گروه مقربین درگاه الهی باشی. علی (ع) می پرسد: ای رسول خدا مقربان الهی چه افرادی هستند؟ پیامبر(ص) می فرماید: آن ها میکائیل و جبرئیل هستند. حضرت علی (علیه السلام ) از پیامبر(ص) پرسیدند : چه انگشتری را به دست کنم؟ و پیامبر(ص) پاسخ می دهند: عقیق قرمز.

ابن شهر اشوب می گوید روزی جرئیل بر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و فرمود: خداوند بر تو درود وسلام می فرستد و می فرماید انگشتر خودرا به دستت راستت کن و نگین عقیق روی آن بگذار و به پسر عموی خود علی ( علیه السلام ) هم بگو انگشترش را در دست راست خود قرار دهد و نگین عقیق روی آن بگذارد. پیغمبر (ص) این پیام را به حضرت علی (ع) رساند و حضرت از پیامبر(ص) پرسید که یا رسول الله عقیق چیست؟ رسوال الله پاسخ دادند عقیق نام کوهی است در سرزمین یمن.

امام صادق (علیه السلام)  می فرمایند: «احبّ لکلّ مؤمنٍ ان یختم بخمسة خواتیم، بالعقیق و هو اخلصها لله و لنا…؛ دوست دارم که هر مؤمنی پنج انگشتر را در دست داشته باشد (یکی از این انگشترها) عقیق است که عقیق، مخلص ترین نگین ها برای خدا و ما اهل بیت است…».

امام علی(ع) می فرماید: « دو رکعت نماز با انگشتر عقیق، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون داشتن انگشتر عقیق خوانده می شود».

بشیر دهّان خدمت امام جعفرصادق (علیه السلام) عرض کرد: فدایت شوم! چه نگینی را بر انگشترم بگذارم؟ حضرت می فرمایند:«یا بشیر، این انت عن العقیق الاحمر و العقیق الاصفر و العقیق الابیض فانّها ثلاثة جبال فی الجنّة فامّا الاحمر فمطلّ (فمظلّ) علی دار رسول الله، امّا الاصفر فمطلّ علی دار فاطمة، و امّا الابیض فمطلّ علی دار امیرالمؤمنین، و الدّور کلّها واحدة… و إنّ هذه الثلاثة جبالٌ تسبّح الله و تقدّسه و تمجّده و تستغفر لمحبّی آل محمد (صلّی الله علیه و آله)؛
ای بشیر! چرا از استفاده عقیق قرمز و زرد و سفید غافلی؟ زیرا این سه عقیق، سه کوه در بهشت است؛ [کوه عقیق] قرمز بر در خانه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) سایه افکنده است و [عقیق] زرد بر خانه فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در بهشت و [کوه عقیق] سفید نیز بر خانه امیرمؤمنان (علیه السلام) در بهشت سایه افکنده است و همه ی این خانه ها یکی است… و به راستی این سه کوه، خدا را تسبیح و تقدیس کرده و برای محبان خاندان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) طلب استغفار می کنند».

در حدیث دیگری از امام صادق(ع) درباب تاثیر انگشتر عقیق در برکت زندگی  نقل شده است که می فرمایند: «العجب کلّ العجب من یدٍ فیها فصّ عقیقٌ، کیف تخلوا من الدّنانیر و الدّراهم…؛  بسیار عجیب است از دستی که در آن عقیق باشد، که از درهم و دینار (پول) خالی باشد!

و هم چنین حضرت رضا (علیه السلام) می فرمایند: «العقیق ینفی الفقر و لبس العقیق ینفی النّفاق؛ عقیق، فقر را نابود می کند و پوشیدن (و دست کردن) عقیق، دورویی را دور می کند».

نیز  درجای دیگری می فرمایند: «کسی که انگشتر عقیق در دست کند، فقیر نخواهد شد.»

در احادیث و روایات بسیار زیادی از  انگشترعقیق و خواص و تاثیرات آن سخن گفته شده است. تاجایی که حتی امام علی(ع) می فرماید:« دستی محبوب تر از دستی که در آن عقیق باشد، به سوی خدا (برای دعا) بلند نشده است.» این مطلب نشانگر تاثیر بسیار زیاد انگشتر عقیق و آثار ویژه آن است. شما عزیزان می توانید برای مشاهده مدل های گوناگون انگشتر عقیق و سایر سنگ های قیمتی از این صفحه دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *