وقتی پای خرید انگشتر عقیق به  میان می آید و فروشنده انواع و اقسام انگشتر با نگین های متفاوت پیش روی ما قرار میدهد که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند ، انتخاب سخت میشود ولی اگر اطلاعات خوبی در باره این نوع سنگ و ویژگی آن داشته باشیم  کمک شایان ذکری به ما میکند.  

از زمانهای قدیم تا کنون عقیق آن هم از نوع یمنی ، جذابیت خاص خود را داشته است و یکی از دلایل این جذابیت  امکان حکاکی بر روی این سنگ ارزشمند است.

مناطق جنوبی یمن دارای بیشترین معادن سنگ  عقیق  است. سنگ عقیق سرخ ( عقیق یمنی) از خانواده کلسدونی هاست و از رنگ زرد تا قهوه ای متغیر است عقیق های یمنی معمولا یک دست و خوش رنگ هستند و نوع سبز آن در صورتی که بهسازی نشده باشد با ارزش تر است .

این سنگ از کانی های کوارتزی و با ضریب سختی بالا بین 5/6 تا 7  تشکیل شده است . ضریب سختی آن 3 درجه از الماس کمتر است  .

انگشتر عقیق یمنی در مقابل نور اشکالی حباب مانند از خود نشان میدهد . عقیق را با نام ” در کوهی ” نیز میشناختند چرا که زیبایی خیره کننده ای دارد. شکسپیر به عقیق لقب معجزه و ملکه سنگها داده است .

بهسازی سنگ چیست ؟

بهسازی یا Treatment به معنای بهبود بخشیدن به ظاهر یک سنگ قیمتی است. بهسازی سنگ ، قیمت و ارزش آن را نسبت به مشابه طبیعی خود پایین تر می آورد.

دو روش برای بهسازی سنگ وجود دارد  :

1-      حرارت دهی : سنگ استخراج شده به صورت خام مورد حرارت خشک قرار میگیرد و هیچ ماده دیگری در این فرایند دخالت ندارد .

2-      رنگ آمیزی: سنگ بعد از تراش با روش فیزیکی ( معمولا قابل برگشت ) و شیمیایی ( ثابت و غیر قابل برگشت) مورد رنگ آمیزی قرار میگیرد . رنگ های غیر معمول همانند صورتی ، نارنجی و … یکی از نشانه های  سنگ های بهسازی شده است .

فواید و خواص عقیق یمنی

منابع زیادی درباره خواص بیشمار عقیق یمنی مطالبی را ذکر کرده اند که به خوبی بیانگر تقویت نیروی چاکراهای اول ، دوم و سوم است و نیروهای منفی را از اطراف شما دور کرده و باعث جذب نیروهای مثبت میشود.

همچنین میتوان به خواص دیگری مانند جلوگیری از خونریزی های شدید به ویژه در زنان ،تقویت نقاط مختلف بدن و برقراری تعادل و هماهنگی در آنها اشاره کرد.

عقیق یمنی بهتر است یا عقیق های رنگ طبیعی ایران ؟

مطالعات علمی نشان میدهد انواع عقیق یافت شده مانند عقیق یمنی ، ایرانی ، برزیلی و … از نظر شیمیایی تفاوتی در ترکیب ندارند و از نظر کیفی ، برخی معادن ایران بسیار بهتر از عقیق یمن است ولی از نظر معنوی، عقیق یمن در بالاترین درجه قرار دارد.

تشخیص انگشتر عقیق اصل از تقلبی کار ساده ای نیست!

دغدغه بیشتر مردم این است که چگونه انگشتر عقیق اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهند.

عقیقی که اصل باشد سنگین تر و عقیقی که اصل نیست سبکتر است . میزان شفافیت عقیق اصل به اندازه عقیق مصنوعی نیست .ضریب سختی عقیق بسیار بالاست پس نباید با کوچکترین ضربه ای بشکند.

درباره اصالت عقیق خوب است این نکته را بدانیم عقیق اصل دارای رگه های سوزنی و یا رگه هایی شبیه به پر پرنده میباشد به طوری که جذابیت و زیبایی رگه های عقیق اصل واقعا خیره کننده است

 مقایسه سنگ عقیق با فیروزه

سنگ فیروزه با قدمتی دیرینه، به علت جذابیت رنگ از هزاره های پنج و شش قبل از میلاد مورد توجه انسان قرار گرفت .

فیروزه کانی از جنس فسفات آبدار آلومینیوم و مس ، کدر و مومی شکل است و رنگ جذاب و آبی آن به دلیل حضور مس است.

در روایات آمده است خرید انگشتر فیروزه و استفاده از آن  باعث استجابت دعا، فتح و پیروزی ، رفع نیاز و دوری از فقر و بسیاری از خواص دیگر است . همچنین خواص درمانی قابل توجهی مانند درمان صرع ، سنگ کلیه ، بیماری های طحال و …   برای این سنگ در منابع مختلف آمده است .

فیروزه از نظر مزاجی سرد و خشک است‏ و تنها نوع نیشابوری آن توصیه می‌شود. فیروزه‏ در اثر مجاورت و تماس با چربی، بوی تند و تیز حتی بوی مشک و حرارت حمام بسیار آسیب پذیر است . فیروزه را در تقویت بینایی و قلب و دستگاه گوارش و اعصاب موثردانسته اند. در داروهای چشم به کارمیرود و همراه داشتن فیروزه موجب فال نیک و موفقیت در کار و آویختن آن را به گردن مقوی قلب و مانع ترس می دانند.

عقیق بهترین آن یمنی است که صاف و شفاف باشد. از نظر​مزاجی سرد و خشک است. مصارف خوراکی مختلفی درباره آن ذکر شده و در داروهای با اثر تقویت قلب و کبد و طحال و رفع تنگی‌نفس و تقویت بینایی استفاده می شود. آویختن عقیق به گردن برای تسکین خشم و خصومت ،استجابت دعا موثر دانسته شده است . انگشتر عقیق به واسطه بافت کوارتزی عقیق نسبت به انگشتر فیروزه حساسیت کمتری در برخورد با مواد شوینده ، تغییرات دما و ضربه دارد.

آیا درصد فراوانی عقیق یمن زیاد است؟

عقیقی که در معادن منطقه ذمار یمن یافت میشود، به دلیل اتمام منابع کمیاب است. امروزه بیشتر عقیق های یمنی از سایر مناطق یمن استخراج میشود.

نتیجه اینکه عقیق یمنی کمیاب بوده و روش های تشخیص آن نیز بسیار سخت و پیچیده است؛ اما به خاطر شرافت و خواص معنوی آن، به شدت توصیه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *