گارنت ( Garnet ) یا حجر سیلان سنگی با ویژگی های خاص است که شاخص ترین ویژگی آن تغییر رنگ می باشد. البته رنگ این نوع سنگ بسته به نور و منبعی که از آن متصاعد میشود تغییر میکند.

 رنگ های زیادی از این سنگ در طبیعت یافت میشود مانند سبز، زرد روشن ، نارنجی آتشین، صورتی و قرمز است . بیشترین تغییر رنگی که از گارنت دیده میشود از قرمز به سبز است اسم این سنگ از شباهت آن به دانه های سرخ انار گرفته شده است. جواهرات ارزشمند مانند انگشتری که نگین آن از گارنت  است در کنار انگشتر فیروزه  و  انگشتر عقیق برای کلکسیونداران بسیار جذاب است.

تاریخچه گارنت

گارنت سنگ قیمتی است که تاریخچه ای غنی از هزاران سال پیش دارد. نام “گارنت” از کلمه لاتین “granatus” به معنای “دانه” گرفته شده است که اشاره ای به دانه های قرمز کوچکی است که گفته می شود این سنگ قیمتی شبیه آن است. در اینجا مروری کوتاه بر تاریخچه گارنت می کنیم:

گارنت در تمدن های باستانی:

گارنت در مصر باستان به عنوان سنگ قیمتی مورد استفاده قرار می گرفت و همچنین اغلب در جواهرات استفاده می شد. آنها اغلب با مردگان به عنوان نمادی از محافظت در زندگی پس از مرگ دفن می شدند.

در روم باستان، گارنت ها سنگ های قیمتی محبوبی بودند و در حلقه های مهر استفاده می شدند.

گارنت در قرون وسطی:

در قرون وسطی، گارنت مورد توجه روحانیون و اشراف بود. آنها در جواهرات مذهبی و به عنوان نماد قدرت و حفاظت استفاده می شدند. همچنین اعتقاد بر این بود که گارنت دارای خواص دارویی است و گارنت پودر شده گاهی اوقات به عنوان یک درمان برای بیماری های مختلف استفاده می شود.

گارنت در رنسانس:

در دوره رنسانس، گارنت همچنان در جواهرات محبوب بود. گارنت بوهمی، نوعی گارنت قرمز تیره که در بوهمیا (اکنون بخشی از جمهوری چک) یافت می شود، در این زمان محبوبیت پیدا کرد.

گارنت در دوره ی ویکتوریا:

گارنت ها در دوران ویکتوریا دوباره محبوبیت خود را تجربه کردند. اغلب در جواهرات ویکتوریایی استفاده می شدند و رنگ قرمز تیره آنها مکمل مد آن زمان بود.

گارنت در قرن 19 و 20:

گارنت ها همچنان سنگ های قیمتی محبوب در قرن 19 و 20 بودند. آنها اغلب در جواهرات عتیقه مورد استفاده قرار می گرفتند و همچنین در طراحی های آرت دکو مورد استفاده قرار می گرفتند.

گارنت در دوران مدرن:

امروزه، گارنت هنوز به طور گسترده در جواهرات استفاده می شود. آنها در رنگ های مختلفی از جمله قرمز، سبز، نارنجی، زرد و حتی انواع رنگی موجود هستند. رایج ترین رنگ، رنگ قرمز تیره است که به عنوان گارنت پیروپ شناخته می شود.

مشخصات کانی شناسی گارنت

سختی این سنگ 6.5 تا 7 در مقیاس موس است که سیستم بلوری آن مکعبی است. این سنگ چیزی در حدود 10 نوع دارد که تفاوت آنها با یکدیگر در رنگ ، چگالی و ضریب شکست است. کانی های این سنگ به صورت شفاف تا نیمه شفاف در طبیعت وجود دارند. ویژگی تغییر رنگ در سنگ‌هایی که دو موج نور (به جای یک موج) و تقریباً همان اندازه را جذب نمی‌کنند، ایجاد می‌شود، به این شکل که یک سنگ قرمز رنگ، قرمز دیده می‌شود زیرا تمام فرکانس‌های نور را به جز قرمز جذب می‌کند.

محل پیدایش سنگ گارنت در جهان

منشا سنگ های گارنت را می توان در مناطق مختلفی در سراسر جهان جستجو کرد، جایی که این سنگ های قیمتی به طور طبیعی شکل می گیرند. گارنت ها معمولا در سنگ های دگرگونی و همچنین در برخی سنگ های آذرین یافت می شوند. در اینجا برخی از مناطق کلیدی شناخته شده برای منشا سنگ های گارنت وجود دارد:

شرق آفریقا، به ویژه تانزانیا:

دره اومبا در تانزانیا به دلیل تولید گارنت های با کیفیت بالا، از جمله انواع رنگ های مختلف مانند رودولیت، آلماندین و اسپسارتین مشهور است.

هند:

هند منبع تاریخی سنگ های قیمتی گارنت بوده است. راجستان، به ویژه، به خاطر ذخایر غنی از گارنت قرمز شناخته شده است.

استرالیا:

استرالیا، به ویژه در مناطق Outback، تولید کننده قابل توجه سنگ های قیمتی گارنت است. این سنگ ها اغلب برای اهداف صنعتی و گوهرشناسی استفاده می شوند.

برزیل:

برزیل منبع قابل توجهی از گارنت است و سنگ های قیمتی این منطقه در رنگ های مختلفی از جمله قرمز، سبز و نارنجی وجود دارند.

ایالات متحده:

ایالات متحده چندین مکان دارد که در آن گارنت ها یافت می شوند. قابل ذکر است که گارنت های ایالت نیویورک بسیار مورد توجه هستند. مکان های دیگر عبارتند از آیداهو، آریزونا، و کالیفرنیا.

روسیه:

روسیه، به ویژه کوه های اورال، منبع تاریخی گارنت بوده است. گارنت دمانتوئید، یک نوع سبز، بسیار ارزشمند است و اولین بار در روسیه کشف شد.

ماداگاسکار:

ماداگاسکار به دلیل تولید گارنت های پر جنب و جوش و رنگارنگ، از جمله گونه محبوب تساوریت، که گارنت سبز است، شهرت دارد.

جمهوری چک:

بوهمیا، که اکنون بخشی از جمهوری چک است، از لحاظ تاریخی گارنت های قرمز را به نام گارنت بوهمی تولید می کرد که به طور گسترده در جواهرات استفاده شده است.

مکان های دیگر:

گارنت ها همچنین در مکان های مختلف دیگری در سراسر جهان یافت می شوند که به در دسترس بودن جهانی این سنگ های قیمتی کمک می کند.

ذخایر گارنت در ایران

سنگ گارنت در مناطقی از ایران نیز یافت میشود اما عمدتا نمیتوان از آنها در جواهرسازی استفاده کرد برخی از این مناطق شامل بخش میکاداردر کوه های خلج در خراسان رضوی که در این قسمت نوع آلماندین همراه با استارولیت یافت میشود ، کوه گبری در رفسنجان که بلورهای گارنت معمولا از نوع آندرادیت و گروسولاریت هستند ، در معدن آهن سمنان و ناحیه علیای دره مرادبیگ گارنتهایی از نوع گروسولار کشف شده است.

انواع سنگ گارنت

سنگ گارنت به دو دسته اصلی و چند زیر دسته تقسیم میشود که در مقالات بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت. دو دسته اصلی شامل دسته پیرالسپیت (Pyralspite) ودسته یوگراندیت (Ugrandite) است . همه انواع سنگ گارنت در صنعت جواهر سازی استفاده میشوند به شرط انکه دارای بلورهای درشتی باشند.

نوعی از این سنگ که در بین خانواده گارنت با ارزش تر از بقیه است دمانتوئید است که رنگ آن سبز زمردی است که درکوههای اورال روسیه یافت میشود.

گارنت سنگ تولد چه ماههایی است؟

متولدین ماه های فروردین، تیر، شهریور، دی و مرداد می توانند از خواص سنگ گارنت به عنوان سنگ ماه تولدشان استفاده کنند. برای آشنایی با سنگ ماه تولد می توانید این مقاله را در دو قسمت مطالعه فرمایید.

سخن آخر

گارنت به عنوان یک سنگ قیمتی تا نیمه قیمتی از نظر نوع و ساختار  تنوع بالایی دارد و هر نوع آن از کاربرد خاصی در صنعت جواهرسازی  برخوردار است . در مقالات بعدی به انواع و دسته بندی های این سنگ اشاره خواهیم کرد و به خواص درمانی و ویژگی های هر یک خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *