تسبیح به مجموعه ای از مهره ها که توسط یک رشته نخ کنار هم قرار میگیرند گفته میشود. یسر نوعی گیاه دریایی است که در دریای سرخ نزدیک سواحل کشور مصر و همچنین عربستان یافت میشود. 

در برخی کشورها آن را نوعی مرجان دریایی میدانند. تسبیحی که از این گیاه در کشور عربستان ساخته میشود به یسر حجاز معروف  است و تسبیح ساخته شده در کشور مصر به یسر مصری شهرت دارد.

آشنایی مختصر با انواع تسبیح

تسبیح ها از لحاظ شکل به چند نوع تقسیم میشوند مانند تسبیح های دوکی ، خرمایی شکل، کروی و.. .

جنس تسبیح ها نیز گوناگون است تسبیح های گلی که از خاک اماکن مقدس مانند خاک کربلا ساخته شده است یا تسبیح های به وجود آمده از چوب, برگ و هسته میوه و تسبیح ساخته شده از سنگ های معدنی و با ارزش مانند عقیق و فیروزه. در رویات آمده است دست کردن انگشتر فیروزه و انگشتر عقیق ارزش استفاده از تسبیح را دو چندان میکند و زیبایی آن را چند برابر.

 چگونه از گیاه یسر تسبیح میسازند؟

دانه های تسبیح یسر حاصل فشردن برگ های این گیاه است. انقدر این برگ ها را به هم میپیچند و فشرده میکنند تا منسجم شود و شکل تسبیح به خود بگیرد . این گیاه به دو دسته نر و ماده تقسیم میشود . تسبیح هایی که از برگ گیاه ماده ساخته میشوند چون دوام و انسجام کمی دارند و ممکن است به سرعت از هم باز شوند توسط ورقه های بسیار نازک طلا یا نقره، نقره کوبی و طلاکوبی میشوند. اما تسبیح های ساخته شده از برگ یسر نر چون چسبندگی لازم بین لایه های برگ وجود دارد دیگر نیازی به نقره کوبی یا طلاکوبی روی آن وجود ندارد.

 دلایل محبوبیت تسبیح یسر

یکی از ویژگی های منحصر به فرد تسبیح یسر عطر خاص آن میباشد. بویی که از این تسبیح به مشام میرسد  مشابه بوی جوهر است. از ویژگی های دیگر آن میتوان به رنگ سورمه ای این تسبیح اشاره کرد . این تسبیح حس شادی و انرژی مثبت در افراد ایجاد می کند. 

 تفاوت تسبیح یسر طبیعی و فرآوری شده

گذشت زمان و استفاده مکرر عامل مهمی برای آسیب دیدن تسبیح است. همینطور اگر با اجسام سخت برخورد کند باعث شکستگی دانه های آن میشود. برخی افراد دانه های شکسته تسبیح یسر را آسیاب میکنند با مواد شیمیایی آغشته کرده و فرآیند ساخت تسبیح با این مواد فرآوری شده انجام میگردد. دانه های فرآوری شده تسبیح یسر ، بوی عطر طبیعی آن را ندارد و رگه های شرابی و سرخ در آنها دیده نمیشود.

 چرا تسبیح یسر نر گرانتر است؟

به طور کلی تسبیح یسر نر از نوع ماده آن گرانتر است و دلیل آن هم کیفیت نوع نر آن است زیرا برگ های نوع نر چسبندگی لازم را دارند و در گذر زمان دیر تر باز میشوند.

 نکات مهم در خرید این نوع تسبیح

 یکی از موضوعاتی که موقع خرید این نوع تسبیح باید به آن توجه کرد بررسی شیخک آن است. شیخک یا صوفی معمولاً از جنس دانه های تسبیح و مخروطی شکل می باشد. از دانه های تسبیح بزرگتر است و دو سر رشته تسبیح را به هم متصل می کند. در تسبیح یسر شیخک استحکام کمی دارد و با ضربه و استفاده طولانی راحت میشکند . که میتواند تاثیر بسیار زیادی در قیمت آن داشته باشد و قیمت آن را کم کند. به این امر توجه کنید که شیخک شکسته نباشد و نیاز به تعویض نداشته باشد.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد این است که تسبیح ترکیبی نباشد یعنی از چند تسبیح شکسته تشکیل نشده باشد که آن را میتوان با بررسی دانه ها از لحاظ رنگ،  اندازه هندسی سوراخ و اندازه آنها تشخیص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *