یاقوت یکی از زیباترین و گرانبها ترین گوهر های زینتی است که نه تنها در هند بلکه در سراسر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است. از افراد مشهور گرفته تا تجار و سایر ثروتمندان همه این سنگ قیمتی زیبا را در اختیار دارند  و در کنار انگشتر فیروزه و یا انگشتر عقیق خود داشتن یک گوهر از جنس یاقوت را با  افتخار فاش می کنند. این گوهر ارشمند پس از الماس دومین سنگ زینتی سخت از دسته کانی ها است. زیبایی خیره کننده یاقوت دلیل اصلی گرانبها بودن آن به شمار می آید. در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتری به بیان خواص و ویژگی های یاقوت خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

تاریخچه سنگ زینتی یاقوت

اگر بخواهیم سری به تاریخچه یاقوت بزنیم بهتر است ابتدا به ریشه یابی نامش بپردازیم ، یاقوت به زبان سانسکریت “Ratnaraj” به معنی “پادشاه سنگ های قیمتی” منسوب شده است. یاقوت دارای ترکیب اکسید آلمینیوم Al۲o۳است که به دلیل وجود عناصر واسطه به رنگهای متفاوتی یافت می شود اما بیشتر یاقوت را همانند عقیق با همان رنگ سرخ خونین می شناسند و همین رنگ سرخ (همانند رنگ خون انسان) این اعتقاد را در میان پیشینیان به وجود آورده است که سنگ یاقوت سنگ قدرت است. سنگی که یاداور خون جاری در رگ هاست.

در تجارت بین المللی یاقوت قرمز را Ruby و رنگهای دیگر یاقوت را Sapphire می نامند و همیشه این نام با رنگ آن همراه است مثل Blue Sapphire (یاقوت کبود) .خوب است بدانید یاقوت کبود آبی‌رنگ اصل، متعلق به کشمیر است، Yellow Sapphire (یاقوت زرد) ، این سنگ به عنوان ” پیرویج ” یا ” پوش رجا ” (سانسکریت) نیز شناخته می شود و در نهایت Colorless Sapphire (یاقوت بیرنگ).

 از آنجائیکه سختی یاقوت ۹ است سنگی مناسب برای استفاده در صنعت جواهرسازی میباشد و در زمینه جواهرات به خصوص انگشتر کاربرد فروانی دارد. البته انگشتر یاقوت به انداره انگشتر فیروزه یا انگشتر عقیق خیلی طرفدار ندارد آنه هم به علت گرانبها بودن و یاقوت را بیشتر می توان در گردن آویز ها یافت.

منشا یاقوت کجاست؟

از میانمار گرفته تا ویتنام و تایلند ، می توان سنگ قیمتی یاقوت را جستجو کرد. ذخایر عظیمی از یاقوت طبیعی و دیدنی نیز در کامبوج یافت می شود. برخی از سنگ شناسان نیز منشا سنگ قیمتی یاقوت را  ماداگاسکار ، موزامبیک ، سری لانکا و تانزانیا معرفی کرده اند.

خواص سنگ یاقوت

سنگ یاقوت هزاران سال است که بزرگترین جایگاه را در اسطوره ها، افسانه ها و فرهنگ عامیانه کشورها دارد. یاقوت  که در واقع  یکی از انواع سنگ های  مرمر معدنی (اکسید آلومینیوم) است، یک گوهر سنتی کاردینال به شمار می آید. وجود آثار کروم در این گوهر ، رنگ قرمز خیره کننده ای به آن می بخشد.

این سنگ قیمتی که از لحاظ سختی در مقیاس Moh 9 است ، همچون عقیق و فیروزه یکی از سنگهای قیمتی بسیار پر طرفدار جهان است. استحکام زیاد، آن را به سنگی سخت تبدیل کرده است که برای زینت بخشیدن به انگشتر ، دستبند یا آویز مناسب است.

علت اینکه بعضی از باقوت ها روشن تر هستند و رگه های زوشن تری نسبت به سرخ دارند وجود آهن در ساختار سنگ یاقوت است.

یاقوت حسی از قدرت را در شخص بوجود می آورد و اگر این قدرت به درستی اداره نشود، ممکن است به خشم یا افکار خودخواهانه بیانجامد. به طور کلی یاقوت به سنگ جذب ثروت و تقویت کننده انرژی معروف است.

  • یاقوت همانند عقیق سنگی فوق العاده برای وارد کردن شور و هیجان به زندگی است.
  • به تمرکز شما کمک کرده و شفافیت و خرد را به زندگی شما می آورد.
  • یاقوت به شما کمک می کند تا به جای از این شاخه به آن شاخه پریدن، سودمندترین راه ها را در زندگی انتخاب کنید.
  • یاقوت در تحریک غده آدرنال، تقویت سیستم گردش خون و مبارزه با عفونتهای داخلی مفید است. همچنین این سنگ گرمای بدن را افزایش می دهد
  • یاقوت جهت تصفیه شدن خون و تنظیم فشار خون استفاده می شود.
  • آویختن یاقوت بر گردن مانع لخته شدن خون در بدن گردیده و از سکته جلوگیری می کند.
  • اگر کسی یاقوت به همراه داشته باشد به بیماری های ویروسی خطرناک و واگیر دار مبتلا نمی شود.

ارزشمند ترین خواص یاقوت کبود

  • یاقوت کبود در رنگ های آبی، نیلی، و سیاه یافت می شود. این سنگ اعصاب بدن را تقویت و آرام می کند و برای درمان بیماری های صرع، سردردهای عصبی و میگرن مفید است و برای درمان بی خوابی نیز کاربرد دارد.
  • همچنین این سنگ در درمان دردهای رماتیسمی، مفصلی و نقرس مفید شناخته شده است. مالش آن بر روی پوست باعث درمان جوش های صورت و حساسیت های پوستی است. این سنگ در درمان تارهای صوتی نیز موثر است.

ارزشمند ترین خواص یاقوت سرخ

  • از جمله خواص درمانی یاقوت قرمز اثر آن بر روی اعصاب و روان است و برای بیماری های قلبی،تنظیم جریان خون،و بهسازی غدد فوق کلیوی را می توان نام برد یاقوت سرخ برای افرادی که فشار خون پایین دارند مفید است .همچنین جریان خون را در چشم ها زیاد می کند و موجب تقویت قدرت بینایی می شود.
  • یاقوت سرخ به دلیل فوایدی که دارد سنگ با ارزشی به جهت درمانی برای زنان به حساب می آید. خواص خاص آن برای زنان شامل :درمان ناباروری، کاهش دردهای قاعدگی و آسان شدن زایمان است.

ارزشمند ترین خواص یاقوت زرد

  • این گوهر کم یاب  نیز همچون عقیق و فیروزه مزایای پزشکی دارد که از جمله ارزشمند ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  •  چه شما یرقان داشته باشید و یا با مشکلات پوستی روبرو باشید، این گوهر می تواند شما را درمان کند.
  • یاقوت زرد نیز برای بهبود گردش خون بسیار عالی است و می تواند در درمان بیماری های کبد، گلو، معده و بیماری های ریوی موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *