استفاده از تسبیح از دیرباز در فرهنگ ما وجود داشته است و افراد گوناگونی با اهدافی متفاوت از آن استفاده می کرده اند.

امروزه هم استفاده از تسبیح در میان بسیاری از افراد و به خصوص جوانان رواج دارد. اگر شماهم از طرفداران تسبیح های مختلف هستید یا حداقل از یک تسبیح به صورت مداوم استفاده می کنید، بهتر است بیشتر با انواع تسبیح و ویژگی های هر مدل آن آشنا شوید.

آشنایی با انواع تسبیح و ویژگی های آن ها:

تسبیح ها مدل های مختلف و متنوعی دارند که هر کدام از این مدل ها ، رنگ، تعداد و خصوصیات خاص خودرا دارد. در ادامه به معروف ترین مدل های تسبیح و ویژگی های هرکدام می پردازیم.

رایج ترین تقسیم بندی تسبیح ها بر اساس تعداد:

تسبیح های معمولی:

این تسبیح ها، معمولا در مکان های مختلفی مثل مساجد و خانه ها به چشم می خورند و  مدل های متفاوتی دارند و در قیمت های پایین عرضه می شود. این نوع تسبیح ها، 99 مهره دارند که به وسیله دو مهره که معمولا کوچکتر از بقیه هستند، به سه دسته 33 تایی تقسیم می شوند.

تسبیح مدل اصلی:

این تسبیح تنها دارای 33 مهره یا دانه می باشد و معمولا افرادی که در ذکر تسبیحات حضرت زهرا (ع) مداومت دارند، از آن استفاده می کنند.

تسبیح های هزارتایی:

این نوع تسبیح ها، معمولا مورد استفاده کسانی قرار میگیرد که اکثرا مشغول ذکر گفتن هستند یا ادعیه گوناگون را به تعدادی بالا نذر می کنند.

البته بعضی افراد (به خصوص جوانان)  این مدل تسبیح های پرتعداد را دور گردن خود می اندازند و همیشه با خود دارند.

انواع مدل ها ی تسبیح:

در ادامه تعدادی از رایج ترین تسبیح هارا به شما معرفی می کنیم.

 تسبیح پلاستیکی:

رایج ترین مدل تسبیح که در قیمت های پایینی عرضه می شوند، تسبیح های پلاستیکی هستند. این تسبیح ها در شکل و مدل های متفاوتی یافت می شوند و تقریبا در هرجایی میتوان نمونه هایی از آن را دید.

 تسبیح تربت:

همانطور که از نام این تسبیح مشخص است، این تسبیح در کربلا تولید می شود. دانه های این تسبیح از خاک تربت ساخته می شود و همین مسئله ارزشمندی آن را بیشتر می کند. این تسبیح بوی خاصی دارد و می توانید با دمیدن به آن، عطر دلنشین آن را احساس کنید. قیمت این تسبیح مناسب است اما باید مواظب آن باشید؛ زیرا دانه های آن از خاک است و در اثر ضربه به راحتی آسیب می بیند.

تسبیح ام البنین(س):

این تسبیح به دلیل داشتن دانه های رنگارنگ و متنوع طرفداران زیادی دارد. در علت نام گذاری این تسبیح روایات متفاوتی وجود دارد. یکی از آن ها این است که حضرت ام البنین(س) دانه های تسبیح های پاره شده را جمع آوری می کرده و آن هارا به بند می کشیده و تسبیح جدیدی می ساخته است. در هرصورت این تسبیح، بسیار پرطرفدار است و برخی از آن به عنوان یک وسیله تزئینی یا گردنبند هم استفاده می کنند.

تسبیح معروف شاه مقصود:

این تسبیح یکی از معروف ترین ها و البته خاص ترین تسبیح ها است. شهرهای قندهار و جلال آباد مراکز اصلی ساخت این تسبیح هستند. شاه مقصود در رنگ های سبز و زرد تولید می شود که رنگ زرد آن، طرفداران بیشتری دارد. از ویژگی های این تسبیح این است که هرچه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، ارزش آن بیشتر می شود. زیرا سنگ های آن به تدریج و در تماس با دست، شفافیت و زیبایی بیشتری پیدا می کنند. این تسبیح که از محبوب ترین مدل ها میان کلکسیونرهای تسبیح است، گاهی قیمتی تا 10 میلیون تومان و یا بیشتر هم پیدا می کند.

تسبیح های عقیق و فیروزه:

از این دو سنگ ارزشمند تنها برای ساخت انگشتر عقیق و انگشتر فیروزه استفاده نمی شود! بلکه تسبیح هایی هم از سنگ های عقیق و فیروزه ساخته می شوند. زمان خرید تسبیح فیروزه یا عقیق، باید توجه داشته باشید که حتما این سنگ ها سنگ اصل باشند. از معروف ترین مدل های عقیق و فیروزه، نوع یمنی و  نیشابوری آن هستند.

تسبیح یسر:

این نوع تسبیح از فشرده شدن برگ های یک درخت دریایی بدست می آید و تا زمانیکه برگ ها، به شکل دانه در بیایند، پیچیدن آن ها ادامه پیدا می کند. رنگ آن سورمه ای است و  برای زیباتر شدن، نقوشی را بر روی آن نقره کوبی می کنند. این تسبیح عطر خاصی دارد که مانند بوی جوهر است. تسبیح یسر که در کشورهایی مثل تایلند و عربستان ساخته می شود، دارای خاصیت شادی بخشی و انرژی زایی نیز می باشد.

 تسبیح سندلوس:

همانند تسبیح شاه مقصود، با گذشت زمان و استفاده از این تسبیح، کیفیت و زیبایی آن بیشتر می شود. تسبیح سندولوس در رنگ های آبی، سبز، زرد و قرمز و در کشورهایی مثل روسیه، آلمان، ترکیه، و شهر تبریز در ایران تولیدمی شود. البته دانه های آن، از مواد شیمیایی ساخته می شوند.

تسبیح کهربا:

این تسبیح دانه هایی درشت و زرد رنگ دارد و از نوعی فسیل دریایی حاصل می شود. این مدل تسبیح، عطر لیمو دارد و به میزان کمی هم تولید الکتریسته می کند. از بهترین تولیدکنندگان کهربا، کشور آلمان است.

تسبیح مرجانی:

همانطور که از نام آن پیداست، این مدل از مرجان های دریایی ساخته می شود و در ابتدا سفید رنگ است. اما به تدریج و با گذشت زمان به رنگ زرد تغییر پیدا می کند و همینطور به رنگ های زرد، صورتی، آبی، نارنجی و قرمز در می آید که البته رنگ قرمز آن از سایر مدل ها بهتر و گرانتر است.

امیدواریم با انواع تسبیح و ویژگی های آن ها آشنا شده باشید و مطالعه این مقاله برایتان لذت بخش بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *