اگر شما نیز از طرفداران ثابت و همیشگی انگشتر عقیق هستید این مقاله عقیق شناسی را از دست ندهید. در این مقاله با انواع عقیق آشنا خواهید شد و خواهید دانست که علاوه بر خرید انگشتر عقیق سرخ می توانید از انگشتر ها و حتی سایر جواهرات عقیق در رنگ های دیگر نیز استفاده کنید. با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع عقیق و خواص آنها

عقیق انواع مختلفی دارد که بیشتر ما با انواع قهوه‌ای مایل به قرمز یا نهایتا سرخ آن آشنا هستیم، اما باید بدانیم که عقیق جزو متنوع‌ترین سنگ‌های زینتی به‌شمار می‌رود. عقیق‌ آبی، قهوه‌ای، توده‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ  نمونه هایی متنوع از انواع عقیق هستند. عقیق زرد هم یکی از رایج‌ترین انواع عقیق بین ایرانی‌هاست که با عنوان شرف‌الشمس خرید و فروش می‌شود.

 انواع عقیق و خواص آن

در این بخش به معرفی انواع عقیق می پردازیم.در واقع انواعی از عقیق را معرفی می کنیم که شاید حتی تصورش را هم نکنید.

عقیق آبی:

جالب است که همه عقیق آبی را با فیروزه یا زمرد اشتباه می گیرند اما در واقع عقیق آبی حالتی بلورین دارد ولی بافت فیروزه دقیقا توده‌سنگی و مات است. فیروزه بعد از تراش و صیقل معمولا کمی جلا می‌‌گیرد اما باز هم بلورین و شفاف نیست. 

عقیق سلیمانی:

عقیق سلیمانی یا سنگ باباقوری یا خلنگ نوع رگه دار سنگ یمانی (chalcedony) است. سنگ یمانی خود گونه ای از در کوهی (کوارتز) است.رنگ رگه های عقیق سلیمانی سفید و سیاه است. به آن گونه که رگه های رنگی اش به جای سیاه، طیف هایی از قرمز هستند عقیق یمانی (Sardonyx) می گویند. عقیق یمانی را معمولاً به صورت گنبدی یا به صورت تیله می تراشند. برخی از عقیق های سلیمانی طبیعی هستند ولی بسیار از آن ها را با رنگ کردن و لکه دار کردن عقیق تولید می کنند.

 عقیق سبز : 

عقیق سبز را سنگ افزایش اعتماد به نفس می خوانند. قرار دادن آن در منزل فضای دلپذیری را ایجاد می کند.عقیق سبز برای دیابت و متعادل ساختن در صد قند خون هم موثر است.در ضمن استفاده از آن در طی دوره بارداری خیلی مفید است زیرا این سنگ با زمین در ارتباط است و به فرد آرامش می دهد.

عقیق دلربا:

دلربا در رنگ های سبز تا قهوه ای مایل به سرخ دیده می شود.سنگ معدنی دلربا همراه با ناخالصی‌های هماتیت و گوتیت است.یکی از ویژگی های جذاب دلربا ، خاصیت درخشندگی طبیعی آن است. نقطه های درخشنده ی جذابی که توجه هر بیننده ای را به خود جلب کرده و باعث تحسین آن می شود.این درخشندگی کاملا طبیعی بوده و جزء خواص اصلی دلربا محسوب می شود.دلربا ، سنگی جذاب و با درخشندگی ثابت که مخصوصا در زیر نور ، زیبایی آن چند برابر می شود.محل پیدایش سنگ دلربا کشور هند می باشد.دلربا سنگ عشق و محبت بوده و مخصوصا برای زوجین جذاب است.

عقیق سرخ:

عقیق سرخ یا احمر یکی از مشهور ترین انواع عقیق است که اکثرا آن را با انگشتر عقیق تجربه کرده اند. این عقیق مشهور دارای خواصی به شرح زیر است:

ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای دوم و سوم

درمان اعتیاد و اختلالات رفتاری

بهبود کارکرد معده

ایجاد پایداری سیستم عصبی

تنظیم غدد درون ریز

برای تقویت حس احترام به نفس و ارزش قائل شدن برای خویشتن به کار می رود

باعث حس امنیت و عشق به خویشتن

این سنگ همچنین برای بیماریهای پوستی از جمله آکنه بکار می رود

درمان بیماری های کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنین دردهای ماهیچه ای

درمان استرس ، اضطراب ، میگرن ، انواع سر درد و بیماری های عصبی

عقیق سیاه:

عقیق اسود. نوعی سنگ آذرین شیشه ای شکل تیره از دسته سنگهای آتشفشانی قلیایی که شبیه شیشه های سیاه یا سبز (مثل شیشه ته بطری های شکسته) می باشد، به همین جهت به آن شیشه آتشفشانی هم می گویند. این سنگ چون دارای سختی و برندگی بالنسبه خوبی است انسانهای نخستین وسایل دفاعی خود را (از قبیل سرنیزه و کارد و سوزن و غیره) از این سنگ می ساخته اند. ساختمان این سنگ در زیر میکروسکپ اغلب به صورت توده های بی شکل است و ندرهً دارای بلورهای فلدسپات می باشد. حجرالمینا، عقیق اسود، البسیدین، شیشه آتشفشانی و شیشه معدنی.عقیق سیاه به همراه سنگ کریستال می تواند ما را در برابر امواج منفی حمایت کند.این سنگ در هنگام هجوم احساسات موثر واقع میشود.همچنین به حل موانع درونی و رسیدن به آگاهیهای تازه و آمدن آنها به سطح ذهن کمک میکند.عقیق سیاه تمرکز رت زیاد میکند.عملکرد روده ها را آسان می کند،و دارای عمل تقویت کنندگی بر روی استخوانها ،ستون مهره ها و قسمت پشت می باشد.

عقیق رطبی:

 عقیقی است سرخ تیره و خطوطی سفید و نازک در آن هست.

عقیق چشم بلبلی:

نوعی عقیق شجری است که دارای دوایر متحدالمرکز کوچکتری است. زمینه این کانی به رنگ صورتی کم رنگ است.

عقیق خزه ای (Moss Agate):

واژه عقیق خزه ای در حقیقت به نوع بیرنگ و نیمه شفاف کالسدونی اطلاق می شودواز نظرعلمی یک عقیق محسوب نمی شود. عقیق خزه ای دارای محتویاتی به شکل برگ وشاخه های خزه مانند ازنوع کانی هورنبلندریشه ای میباشدوتوده هایی که دارای ناخالصی های فراوان هستند به یشم خزه ای موسومندولیدرحقیقت یشم نیستند. عقیق خزه ای با اکسیده شدن فلز اهن موجود در ترکیب شیمیایی کانی هورنبلند که سبز رنگ می باشد به رنگهای قهوه ای وقرمز تبدیل می شود.این کانی شکاف های موجود در سنگها را پر کرده ویا به صورت قلوه سنگ یافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *