اگر بخواهیم در مورد سنگ عقیق و انگشتر عقیق صحبت کنیم باید بگوییم سنگ عقیق یکی از سنگهای نیمه قیمتی است که در بین مسلمانان به دلیل جایگاه مذهبی که در روایات مانند حرز و حمایت کننده بودن انسان در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در مبارزه ها و یا تاثیر آن برای افزایش درآمد و رونق کسب و کار و راحت شدن کارها بسیار اثر گذار میباشد و یا سایر روایات از آن گفته شده است جایگاه خوبی نسبت به سایر جوامع به دست آورده است

همانطور که میدانیم سنگ عقیق با برطرف کردن انرژی های منفی اطراف باعث برکت و خیر میشود و ارامشی در محیط ایجاد میکند شاید بهتر است بگوییم استفاده از یک انگشتر عقیق مردانه یا زنانه و یا استفاده از گردنبند عقیق برای خانم ها آرامشی به همراه دارد که استفاده از آن خالی از لطف نیست.

جنس سنگ عقیق از نوع کوارتز می باشد که طبق جدول سختی‌‌شناسی کانی‌های معدنی موهس سختی معادل عدد ۷دارد . در بین کانی‌‌ها الماس با سختی ۱۰بالا‌ترین جایگاه سختی را دارد و عقیق اصل با ۳درجه اختلاف نسبت به الماس، سختی مناسبی دارد.

رنگ ها و انواع مختلف سنگ عقیق

سنگ عقیق اشکال و رنگ های مختلفی دارد که اکثر ما با انواع قهوه‌ای مایل به قرمز یا نهایتا مشکی آن آشنا هستیم، درحالی‌که سنگ عقیق جزو متنوع‌ترین سنگ‌های زینتی به‌شمار میرود . عقیق‌ آبی، قهوه‌ای، توده‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ از انواع عقیق میباشند . سنگ عقیق زرد نیز یکی از رایج‌ترین نوع سنگ عقیق بین ما ایرانی‌ها میباشد که با عنوان شرف‌الشمس خرید و فروش می‌شود. سنگ عقیق سبز و آبی هم از انواع دیگر عقیق می باشند که گاها با فیروزه و زمرد اشتباه گرفته میشود. عقیق آبی‌رنگ حالتی بلورین دارد البته بافت فیروزه دقیقا توده‌سنگی و مات می باشد . فیروزه بعد از تراش و صیقل معمولا مقداری جلا می‌‌گیرد اما باز هم بلورین و واضح نمیباشد . عقیق سبز نیز به اندازه زمرد درخشان نیست و بافت مولکولی آن ساده‌‌تر از زمرد می باشد .

برخی از فواید ذکر شده برای انگشتر عقیق

انگشتر عقیق برای خودداری از خون‌ریزی های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار موثر هست .

انگشتر عقیق برای تقویت نقاط مختلف بدن و برقراری تعادل و هماهنگی در آن ها بسیار موثر می‌باشد .

استعمال از انگشتر عقیق اثری فراوان دارد و علاوه بر زدودن انرژی های منفی از محیط، سبب تطهیر هاله ای از انرژی های منفی می شود .

انگشتر عقیق برای تعالی، شادابی و آرامش روح و همچنین بر طرف شدن غم و غصه و ناراحتی های روحی بسیار اثرگذار هست.

نحوه ی تشخیص عقیق اصل از عقیق تقلبی

در ادامه که سنگ عقیق را بررسی کردیم به بیان روشهایی برای تشخیص نوع اصل از بدل این سنگ میپردازیم:

یکی از معیارهای اصلی تشخیص اصل از تقلبی بودن سنگ عقیق وزن سنگ است، اگر شما به یک فروشگاه رفته اید و بین خرید دو نوع سنگ دچار تردید شده اید سنگی را انتخاب کنید که وزن بالاتری دارد و سنگین تر است.

معیار بعدی میزان سختی است همانطور که در بالا اشاره کردیم سنگی اصل است که اگر با یک پارچه زبر بر روی آت کشیدید به راحتی خش برندارد.

معیار بعدی رنگ سنگ عقیق است،عقیق اصل دارای رنگ روشن و رگه های روشن آن به وضوح دیده میشود.

عقیق طبیعی در تابستان خنک و در زمستان گرم است  در حالی که دمای عقیق مصنوعی با تغییر دمای محیط تغییر پیدا میکند و در روزهای گرم، گرم می‌شود و در روزهای سرد، سرد میماند

نکته بعدی این است که انگشتر عقیق اصل در آتش سوزانده نمیشود یعنی در برابر آتش مقاوم است و آسیب پذیری ندارد.

همچنین راه تشخیص دیگر اصل از فرع بودن این سنگ این است که سنگ عقیق اصل بر روی شیشه خط می اندازد ولی سنگ عقیق تقلبی این قابلیت را به طور قطع ندارد.

و همچنین یکی دیگر از روش های تشخیص سنگ اصل عقیق منعکس کردن نور خورشید است به صورتی که اگر این سنگ زیبا را در مقابل نور خورشید قرار دهید میتوانید تبلور نور را همچون کندوی زنبور عسل در آن ببینید.

امیدواریم این مقاله به شما در آشنایی با سنگ عقیق اصل کمک  کرده باشد شما میتوانید نمونه های زیبا و اصل انگشتر عقیق و انگشتر فیروزه مارا در سایت جواهری خاص ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *