علاقه مند به خرید عقیق هستید اما در مورد آن اطلاعات زیادی ندارید؟ در بخش قبل به برخی ازخصوصیات عقیق اشاره کردیم. در این بخش قصد داریم دیگر خصوصیات این سنگ ارزشمند را برای شما بازگو نماییم تا درهنگام خرید آن دقت کافی را به عمل آورید، زیرا که انواع مختلفی ازعقیق در بازار موجود است و شما باید برای خرید یک قطعه عقیق تصمیمات خود را محدود نمایید. در این راهنمای خرید، در ادامه با ما همراه باشید.

جزئیات سنگ عقیق

رنگ سنگ عقیق

عقیق (مانند بسیاری از سنگ های قیمتی دیگر) در رنگ های مختلف از جمله قرمز، زرد، صورتی، آبی، نارنجی، سیاه و سفید، خاکستری، رنگین کمانی (چند رنگ) و حتی رگه ای ظاهر می شود. این دو نوع آخر با ترکیبی از رنگ های مختلف می آیند، که در آن همه رنگ ها می توانند با یکدیگر در یک سنگ ترکیب شده باشند و یا به طور لایه های جداگانه ردیف به ردیف قرار گرفته باشند.

رنگی که انتخاب میکنید به سلیقه ی شما بستگی دارد. با توجه به ماهیت پر منفذ عقیق، بیشتر آنها را برای افزایش ظاهر شان رنگ می کنند.

برش های سنگ عقیق

عقیق را می توان در اشکال بسیاری ، از جمله گرد، گلابی شکل، مربع و سبززمردی یافت. اگر عقیق را به صورت بسیار حرفه ای برش بزنند، می توانند رگه های طبیعی سنگ را افزایش دهند. عقیق همچنین باید برای متناسب شدن با طلا و جواهری که قرار است در آن بکار رود برش داده شود، تا بهترین رنگ و ظاهر را به خود بگیرد.

وضوح و شفافیت سنگ عقیق

وضوح و شفافیت یک عامل مهم در انتخاب عقیق است. عقیق کریستالی شفاف بدون هیچ گونه ناخالصی بسیار ارزشمند است. اطمینان حاصل کنید که سنگ از نظر چشمی تمیز است و حاوی ترک یا خش نیست.

با این حال، در برخی از گونه های عقیق از قبیل خزه، شجری و عقیق با ارایش پر، ناخالصی موجود د رآن است که ارزش عقیق را افزایش می دهند. این عقیق ها می توانند نسبتا گران تر از سایرین باشند این موضوع تنها به دلیل ماهیت منحصر به فرد و طبیعی آنها است.

قیراط در سنگ عقیق

عقیق می تواند به طور طبیعی به شکل های بزرگ و قابل توجهی یافت شوند. تکه های عقیق بزرگ برای ساخت وسایل خیره کننده، از جمله تابلو، به عنوان هدیه ای ارزشمند استفاده می شود.

در روند ایجاد جواهرات عقیقی، عقیق های بزرگ را برش داده و جلا می دهند تا سنگهای کوچکتری با قیراط های متفاوت ایجاد شود. به طور کلی، عقیق بین 2-4 قیراط برای ساخت جواهرات مناسب است، در حالی که اندازه های بیش از 4 قیراط به طور کلی برای ساخت عناصر تزئینی استفاده می شود.

قیمت عقیق های رنگی با توجه به قیراط آن محاسبه می شود همانگونه که دیگر عقیق ها با توجه به وزن آن فروخته می شوند. سنگهای با اندازه مشابه در گونه های مختلف هر کدام دارای قیمت خاص خود هستند، بنابراین مهم است که نوع سنگی را که خریداری می کنید را بدانید.

کاربرد عقیق در جواهرات مانند انگشتر عقیق مردانه

عقیق یک سنگ برازنده و ظریف است که در ترکیب با هر وسیله و لباسی بسیار زیبا جلوه می دهد. طراحان مشهور مانند Chanel و Yves Saint Laurent در طراحی های خود از عقیق استفاده کرده اند و افراد مشهور اغلب از رنگ های روشن آن استفاده می کنند. با گذشت زمان عقیق در صحنه مد و زیبایی کاربرد بیشتری پیدا کرده است.  بنابراین، بد نیست بدانید که به چه نحوی از عقیق باید استفاده نمایید.

انگشتر عقیق مردانه

از آنجا که عقیق یک سنگ چشمگیر است، انگشتر عقیق مردانه می تواند رنگ و سبک زیبایی را به ظاهر شما اضافه کند. شما در این مورد دو راه پیش روی خود دارید.

1.      شما می توانید یک سبک ساده و ظریف از انگشتر عقیق مردانه انتخاب کنید، انتخاب یک عقیق ظریف و شیک در یک رکاب که به خوبی با لباس رسمی و معمول شما ست میشود.

2.      اگر کسی هست که دوست دارد یک ظاهر خاص بسازد، یک انگشتر عقیق مردانه  بزرگ را برای خود در نظر بگیرید. این مدل به لباس شما رنگ خاصی اضافه می کند و درخشش خاصی را برای ظاهر شما به ارمغان می آورد.

دستبند و سر دست عقیق

برای داشتن یک ظاهر ساده و شیک، دستبند مهره ای از عقیق می توناد به ظاهر شما جلوه زیبایی بدهد. پیدا کردن و ترکیب رنگ های مختلف آن کار آسانی است.

اگر به دنبال یک نگاه پر زرق و برق در یک مهمانی شبانه هستید، یک سردست عقیقی را در نظر بگیرید. این سردست بسیار چشم نواز و شیک است، و بلافاصله ظاهر کلی شما را ارتقا می دهد. رنگی از عقیقی که انتخاب میکنید به لباس شما بستگی دارد، گرچه رنگ های آبی و صورتی جزء رنگهای بسیار محبوب هستند.

گوشواره و حلقه های عقیق

گوشواره های عقیقی ساده و کلاسیک هستند، برای استفاده روزانه و یا مهمانی های عصرانه بسیار عالی هستند. یک گوشواره ظریف مهره ای و یا نوع آویزانی از آن را انتخاب نمایید. گوشواره های عقیق تکه ای آویزان از انواع بسیار محبوب و برجسته در این زمینه هستند.

انگشتر عقیق مردانه و زنانه انتخاب بسیار مناسبی است، مخصوصا برای حلقه های مهمانی. زیرا عقیق یک سنگ مقرون به صرفه است، و در این حلقه ها به زیبایی عمل می کنند و برای افراد اعتماد به نفس و سبکی جذاب به همراه دارند. شما همچنین می توانید طرح های بسیار زیبایی را برای حلقه های عقیقی پیدا کنید. با توجه به ظاهر خاص طبیعی آن، بسیاری از طراحان در زمینه ساخت جواهر در گذشته، مخصوصا Art Noveauau، از آن برای ساخت حلقه های خود استفاده کردند.

عقیق بدلی و تقویت شده

از آنجایی که عقیق کاملا مقرون به صرفه هستند و به فراوانی یافت میشوند، اغلب در بازار نمونه تقلبی از آن را نخواهید یافت. اما گاهی اوقات شیشه را به عنوان عقیق به فروش می رسانند، بنابراین شما باید مراقب باشید. به عنوان مثال، شما می توانید مبلغ زیادی را برای خرید یک عقیق آتشی پرداخت کنید که می تواند یک قطعه شیشه ای با برشی عالی باشد، پرداخت کنید. همچنین این اطمینان را حاصل کنید که برای یک عقیق با کیفیت پایین هزینه یک عقیق با کیفیت را پرداخت نمی کنید. به همین دلیل است که به شما توصیه می کنیم اعتبار جواهری را که قصد خرید آن را دارید، بررسی کنید.

از لحاظ تقویت کردن عقیق، از آنجا که عقیق سنگی پرمنفذ است، اغلب برای افزایش رنگ طبیعی آنها را رنگ می کنند. به طور کلی، به غیر از عقیق توری، بسیاری از انواع دیگر عقیق رنگ می شوند. سنگهای تقویت شده نیاز به مراقبت خاصی ندارند. هنگام خرید عقیق، جواهرساز باید به شما اطلاع دهد که آیا سنگ عقیق شما رنگ شده است و یا خیر، و به طور کلی این سنگهای رنگ شده با برچسب “D” علامت گذاری می شوند. یک روش خوب برای فهمیدن این موضوع این است که آن را درون یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید و آن را در مجاورت گرما، مانند نور خورشید قرار دهید. هنگامی که سنگ گرم می شود، اگر رنگ شده باشد، کمی از آن رنگ خارج می شود.

چگونگی مراقبت از سنگ عقیق

عقیق یک سنگ پایدار با درجه سختی 6/5 تا 7 است. این به این معنی است که تنها موادی با درجه سختی بیش از این مقدار می توانند سنگ را خراشیده کرده و یا به آسیب برسانند. بهتر است که عقیق خود را در یک کیسه پارچه، دور از نور مستقیم خورشید برای جلوگیری از هر گونه آسیب، به خصوص تغییر رنگ، نگه داری کنید. زیرا اکثر عقیق ها به منظور افزایش رنگ طبیعی آن رنگ می شوند، هنگام تمیز کردن سنگ، مراقبت های ویژه ای را در نظر بگیرید. برای تمیز کردن جواهرات عقیقی از آب با مقدار کمی صابون استفاده کنید، اما از مواد شیمیایی قوی و یا پاک کننده های سریع استفاده نکنید.

امیدواریم توانسته باشیم به شما در انتخاب خود در هنگام خرید انگشتر عقیق یا سایر زیورآلات عقیق کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *