چگونه فیروزه اصل از بدل را تشخیص دهیم؟

سنگ فیروزه سنگی زیبا و گرانبهاست که دارای سختی 5.5 الی 6 هست و اگر خشک شود میزان سختی آن افزایش میابد. فیرزوه از نوع سنگ های آذرین بوده و در نواحی آتشفشانی و در نزدیکی سطح زمین در رنگ های آبی روشن ، آبی تیره ، سبز روشن و سبز تیره یافت میشود. البته فیروزه در عمق زمین هم وجود دارد اما به دلیل تولید اسید آب زیرزمینی فیروزه سختی خود را از دست میدهد و برای ساخت جواهرات از جمله انگشتر فیروزه مناسب نمیباشد. برای اینکه با خیالی آسوده خرید انگشتر فیروزه اصل را انجام دهید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع مختلف سنگ فیروزه:سنگ فیروزه در زبان انگلیسی به

سنگ فیروزه در زبان انگلیسی به سنگ ترک مشهور است علت این نامگذاری به گذشته های دور بر میگردد. در آن زمانی که معدن سنگ فیروزه در امریکا و اروپا یافت نشده بود ارتباطات تجاری ایران با اروپا از طریق کشور ترکیه انجام میگرفت بدین صورت که بازگانان ترکیه سنگ ها و کالا های صادراتی را از ایران میخریدند و به اروپاییان میفروختند و به همین دلیل  سنگ فیروزه سنگ ترک نام گرفت .

سنگ فیروزه بر مبانی سه ویژگی دسته بندی میشود :

1-رنگ

2-معدن

3- شکل ظاهری

براساس رنگ:

این سنگ طیف رنگی گسترده ای دارد و از آبی کمرنگ  تا سبز پررنگ در معادن کشف و استخراج میگردد. هرچه رنگ سنگ آبی تیره و نزدیک به سبز باشد ارزش فیرزوه بیشتر میگردد. 

براساس معدن:

معادن فیروزه در تمام نقاط دنیا وجود دارد در کشور هایی هم چون ایران، امریکا، تبت ، مصر و … . در کشور ما در شهر هایی نظیر کرمان نیشابور دامغان معدن فیروزه وجود دارد ولی مهم ترین و ارزشمندترین فیروزه از نظر تجاری در کل جهان از معادن نیشابور استخراج میشود.

فیروزه استخراج شده از معادن دامغان و کرمان نسبت به فیروزه نیشابور و حتی فیروزه امریکا و تبت از کیفیت کمتری و ارزش پایین تری  برخوردار است . متأسفانه استخراج غیر اصولی سنگ فیروزه از معادن نیشابور سبب شده که تا 5 سال دیگر رگه های روی سنگ محو گردند.

  بر اساس شکل ظاهری:

ر کشور های عربی فیروزه به دو نوع عجمی و شجری شهرت دارد عربها به فیروزه هایی که بدون هیچ گونه رگه و شکستگی و کاملا صاف و یکدست باشند فیروزه عجمی میگویند این نوع فیروزه فقط در ایران یافت میشود و در میان عربها بسیار محبوبیت دارد اما در بازار ایران برای تولید زیورآلات و انگشتر فیروزه به این نکته زیاد توجهی نمیشود و از فیروزه های رگه دار هم استفاده میشود آنچه که برای خریداران انگشتر فیروزه و دیگر کالا های وابسته به آن اهمیت دارد رنگ فیروزه میباشد . فیروزه ای که دارای رگه های طلایی رنگ باشد  ارزش بیشتری  خواهر داشت.

چطور از اصل بودن فیروزه مطمئن شویم؟

اینکه بتوان فیروزه اصل از تقلبی را تشخیص داد کار بسیار سختی میباشد حتی برای کساینی که فروشنده و حرفه ای هستند برخی افراد فیروزه کرمان و دامغان را با نام فیروزه نیشابور با قیمتی چند برابر گران تر میفروشند پس هنگامی که قصد خرید انگشتر فیروزه و دیگر زیورآلات و لوازم تزئینی با فیروزه را داشتید حتما از خریدار شناسنامه اصل بوده فیروزه از دیار نیشابور را طلب کنید .

رنگ فیروزه اصل معمولا کمی مات است.  رنگ فیروزه اصل به علت وجود مس به رنگ آبی ، کروم آن به رنگ آبی، کروم یا وانادیوم به رنگ سبز و وجود آهن در آن به رنگ زرد، در دامنه ای از آبی کم رنگ تا آبی  رو به سبز و همچنین تا سبز مایل به زرد قرار می گیرد. فیروزه ای است مرغوب است که رنگ آن آبی آسمانی باشد فیروزه های نیشابور ماتریس ندارند و رنگ آن ها آبی یکدست میباشد در نیشابور فیروزه ای اصل است که دارای نقطه ها و رگه های سیاهی در پشت نگین است .

سریعترین راه برای تشخیص دادن فیروزه اصل از بدل :

برای آنکه سنگ فیروزه خریداری شده را از گونه تقلبی آن تشخیص دهید سنگ را برای مدت زمانی کوتاه در مقابل نور خورشید قرار دهید اگر کمی رنگ آن تغییرکرد مشخص میشود که فیروزه بدل است.

 فیروزه تقلبی از پلاستیک فشرده ای که به آن رنگ آبی زده اند تشکیل شده است برای آنکه فیروزه اصل را از تقلبی تشخیص دهید با یک سوزن بر روی فیروزه بکشید اگر خطی عمیق ایجاد شد فیروزه تقلبی میباشد چرا که نه تنها بر روی فیروزه اصل خط و خشی نمیافتد بلکه با آن میتوان روی شیشه خراش ایجاد کرد. 

 چگونه از انگشتر فیروزه مراقبت کنیم ؟

هنگامی که انگشتر فیروزه و یا دستبند و گردنبند فیروزه دارید بهتر است مراقب باشید که فیروزه با کرم ، روغن ،ادکلن ، مواد شوینده و آب کلر دار تماس نداشته باشد چرا که سبب تغییر رنگ و کدری آن میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *