عده ای بر این باورند گه نگین انگشتر حضرت سلیمان عقیق بوده است و بر همین مبنا عقیق را یکی از دیرینه ترین جواهرات و زیور آلات معرفی می کنند و از آنجا که پیامبران و پیامبر زادگان از آن برای آراستن خود استفاده می کردند عقیق یکی از پر طرفدارا ترین سنگ های ارزشمند و زینتی در میان مسلمانان و سایر مذهب ها به شمار می آید. اگر شما نیز همچون نیاکان خود به این سنگ زیبا علاقه مندید و قصد خرید انگشتر عقیق را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تحلیل و بررسی مشخصات فیزیکی  و شیمیایی عقیق

در این بخش از مقاله عقیق شناسی در راستای شناخت هر چه بهتر شما علاقه مندان به سنگ عقیق  به خصوص علاقه مندان به انگشتر عقیق مختصری درباره ویژگی های فیزیکی و شیمیایی عقیق صحبت می کنیم.

ویژگی فیزیکی

عقیق را می توان جزئی از خانواده کوارتز دانست که طبق جدول سختی‌‌شناسی کانی‌های معدنی موهس سختی معادل 7 دارد.  همانطور که می دانید و در مقالات قبلی نیز به آن اشاره کردیم در بین کانی‌‌ها الماس با سختی 10 بالا‌ترین درجه سختی را دارد و مقاوم‌‌ترین به‌شمار می‌رود و گرافیت (مغز مداد) هم سختی معادل یک دارد و به نوعی لقب شکننده ترین کانی را به خود اختصاص داده است

عقیق اصل با 3درجه اختلاف نسبت به الماس، سختی قابل قبولی دارد و به همین جهت گزینه خوبی برای ساخت جواهر به حساب می آید به گونه ای که انگشتر عقیق جزو یکی از پر طرفدارترین جواهرات و خرید انگشتر عقیق جزو یکی از بیشترین سفارشات به حساب می آید.

سختی سنگ های زینتی  همچون عقیق، یکی از راه‌های قیمت‌گذاری آنها و تشخیص اصل از نوع بدل آنها ‌است. برای مثال اگر یک انگشتر عقیق‌ مصنوعی داشته باشید و پارچه پشمی زبری را روی آن بمالید روی آن خش می‌‌افتد اما سطح عقیق اصل با این کار جلای بیشتری پیدا می‌کند.

آشنایی با تنوع رنگی عقیق

عقیق انواع مختلفی دارد که بیشتر ما با انواع قهوه‌ای مایل به قرمز یا نهایتا مشکی آن آشنا هستیم، درحالی‌که عقیق جزو متنوع‌ترین سنگ‌های زینتی به‌شمار می‌رود.

 عقیق را می توان در رنگ های ‌ آبی، قهوه‌ای، توده‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ جستجو کرد.

شرف الشمس یا عقیق زرد یکی از رایج‌ترین انواع  عقیق  است . چرا نام عقیق زرد را شرف الشمس گذاشته اند؟ پاسخ به نام دعای حک شده روی آن بر می گردد. این نوع عقیق معادن فراوانی دارد به همین دلیل چندان گران قیمت نیست. عقیق سبز و آبی هم از انواع دیگر عقیق هستند که ممکن است بعضی فکر کنند با زمرد و فیروزه اشتباه گرفته می‌شود. عقیق آبی حالتی بلورین دارد ولی بافت فیروزه دقیقا توده‌سنگی و مات است. فیروزه بعد از تراش و صیقل معمولا کمی جلا می‌‌گیرد اما باز هم بلورین و شفاف نیست. عقیق سبز هم به اندازه زمرد درخشان نیست و بافت مولکولی آن ساده‌‌تر از زمرد است.

روش های تشخیص عقیق اصل

  • عقیق اصل رگه‌های نقطه‌ای، سوزنی، ابری و پر مانند دارد. حتی ممکن است این رگه‌ها از رنگ دیگری هم باشد. رگه‌های ایجاد‌شده در عقیق‌های مصنوعی ساختگی بوده و مثل رگه‌های معدنی، طبیعی و دلنشین نیست.
  •  اگر 2عقیق داشته باشید، یکی اصل و یکی مصنوعی، عقیقی که سنگین‌‌تر است، اصل و سنگ سبک‌تر مصنوعی است.
  •  عقیق فقط 3درجه سختی‌اش از الماس کمتر است، بنابراین مقاومت سنگ آن باید بالا باشد و با یک ضربه کوچک نشکند یا ترک برندارد
  • عقیق اصل طبیعت متضاد با فصل دارد؛ تابستان خنک و زمستان گرم است، درصورتی که نوع صنعتی آن متناسب با تغییرات دما تغییر می‌کند.
  • عقیق قرمز طرفداران بسیاری دارد و نمونه طبیعی آن کمتر از بقیه انواع آن است. بعضی مراکز عقیق اصل را حرارت می‌دهند و بعد رنگ سرخ بعضی فلز‌ها مانند زنگ آهن را به آن تزریق می‌‌کنند. تشخیص این نوع عقیق کار هر کسی نیست و نیاز به ابزار و تخصص دارد.

روش های نگهداری از عقیق

فیروزه اگر در برابر مواد شوینده و مواد چرب مانند کرم قرار بگیرد، کیفیت خود را از دست می‌‌دهد و سبز لجنی بدرنگ می‌شود و به‌اصطلاح می‌‌میرد. در واقع این سنگ زنده خواص گذشته را نخواهد داشت اما خوشبختانه عقیق به‌دلیل بافت کوارتزی خود به اندازه سنگ‌فیروزه حساس نیست؛ یعنی موقع شست‌وشوی معمول ظرف یا استحمام می‌تواند همراه شما باشد. با این حال بهتر است سنگ عقیق را کمتر در معرض مواد شوینده، تغییرات دمایی و ضربه قرار دهید. برای شارژ و تقویت خواص سنگ هم کافی است آن را 2ساعت در آب زلال قرار دهید و بعد به اندازه 3دقیقه و نه بیشتر زیرتابش مستقیم نور آفتاب بگذارید. اگر از عقیق به‌خوبی محافظت کنید می‌توانید مطمئن باشید که موقع فروش ارزش آن کم نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *